Charlatans
Daphne Huisden
Amsterdam: Prometheus, 2021
335 p.
9789044637489 (paperback)

Een dystopische nachtmerrie, maar de toon blijft speels

In Charlatans, de derde roman van Daphne Huisden (1988), keert hoofdpersoon Norah na vijftien jaar terug naar haar geboorteplaats, de fictieve havenstad Stokerdam. Haar familie runt daar een vervallen hotel in een volkswijk. Norah is op zoek naar geborgenheid, naar een 'thuis'. Al snel blijkt dat Stokerdam een dystopische nachtmerrie is waar alles in het teken staat van de 'collectieve veiligheid'. Participatiecoaches zien erop toe dat niemand afwijkend gedrag vertoont. Internet en smartphones zijn er uit den boze. 'Stokerdam is een idee', aldus Norahs neef Gabriel, die hogerop probeert te komen in de stad. 'Een idee dat alleen werkt als iedereen meedraait.' Huisden houdt de toon luchtig en speels, waardoor de setting eerder komisch dan duister aandoet. Een glansrol is weggelegd voor Theresa, Norahs manipulatieve, spiritueel doorgedraaide tante, die zich er als ware wappie op laat voorstaan een échte vrouw te zijn. 'Norah vroeg zich af of het toeval was dat vrouwen die de no…Lees verder

Charlatans

Eerste zin. Het was het meest onwaarschijnlijke verhaal dat Ibrahim Reza in jaren had gehoord – en dat wilde wat zeggen.

Wanneer Ibrahim Reza, kapitein van de Nausikaä, in de buurt van de haven van Stokerdam komt, merkt hij een aantal drenkelingen op. Ze worden aan boord gehaald en vertellen dat ze gevlucht zijn uit de stad die bekendstaat als het laatste paradijs op aarde, waar mensen niet verpest worden door sociale media, individuen een samenlevingscontract met de overheid afsluiten en ieder zorgt voor de ander. Misdaad komt er niet meer voor, want afgedwaalde burgers worden door het Bureau Corrigerende Dienstverlening op een Reflectie-Traject getrakteerd. Het paradijs dat jaarlijks massa’s toeristen trekt, is in realiteit een hel, vertelt een van de drenkelingen: ‘We dachten dat we alles hadden, maar we hadden niets.’ Zo had Reza het nooit eerder bekeken.

Acht jaar na het bejubelde Dit blijft tussen ons komt Daphne Huisden met Charlatans , een dystopische roman die de beklemming die door de gulden middelmaat wordt veroorzaakt als onderwerp heeft. Of om …Lees verder

Derde roman van de in Rotterdam woonachtige schrijfster (1988) die eerder ‘Alles is altijd fictie’ en ‘Dit blijft tussen ons’ publiceerde. Na vijftien jaar afwezigheid komt hoofdpersoon Norah terug in Stokerdam, waar haar familie een hotel runt. Hoewel ze hier geboren en getogen is wordt ze beschouwd als nieuwkomer, ze dient alle verplichtingen van het inburgeringstraject te doorlopen. Dit resulteert in absurde situaties met een participatiecoach die als burgerwacht fungeert. Als tegenprestatie moet ze werk in het familiehotel verrichten. De pijn van het verstrikt raken in de Nederlandse regelzucht, en de denigrerende houding vanuit de bureaucratie is voelbaar. Ook binnen haar familie speelt van alles: een politiek verkiezingsproces en een neef die in duistere zaken doet en als charlatan gezien wordt. Het is niet moeilijk Rotterdam in Stokerdam te herkennen (Lefshaven, Troostwijk). Hoofdthema van deze avonturenroman is het morele dilemma tussen burgerschap, maatschappij en individuel…Lees verder

Over Daphne Huisden

Daphne Huisden (Rotterdam, 9 juni 1988) is een Nederlands schrijfster.

Leven en werk

Huisden doorliep het Rotterdams Lyceum en studeerde daarna filosofie. Ze brak haar studie echter af om schrijfster te worden.

Huisden debuteerde in 2010 met Alles is altijd fictie, een moderne, indringende, quasi-filosofische 'coming-of-age'-roman over schijn en de harde werkelijkheid. Het is het verhaal van een jonge twintiger die net 'op zichzelf' woont, overdag een saai kantoorbaantje heeft maar 's avonds een soort dubbelleven leidt. Zo is ze bevriend met een excentrieke oude buurman, Gizmo, die haar allerlei levenswijsheden bijbrengt en een somber mensbeeld koestert ("de mens is in het diepst van zijn wezen een intolerante hufter" ). Ondertussen hebben allerlei chaotische en grimmige ontmoetingen en gebeurtenissen plaats. Voortdurend dient zich daarbij de vraag aan of je wel dicht genoeg bij jezelf blijft bij alles wat je doe…Lees verder op Wikipedia